Jaliba Kuyateh på besök i Sverige

Jaliba Kuyateh
Jaliba Kuyateh

Han är utan tvekan Gambias just nu största Koramästare och han kommer från en stor griotfamilj där praktiskt taget hela familjen är musiker eller sångare av något slag. Han sjunger på både engelska, gambisk mandinka och senegalesisk wolof. Han är ansvarig för att ha gjort koramusiken stor utanför Gambias gränser och historien säger att hans röst sträcker sig över sju oktaver. Det är något den gambiska kungen av Kora-pop säger är mer än han själv visste om. Han är en legend av sin livstid. Han är Jaliba Kuyateh.

Detta är mitt första personliga möte med denna stora artist. Men det är inte första gången jag ser honom live. 2011 hade jag äran att vara med under hans konsert här i Göteborg och det var faktiskt första gången jag hörde hans musik. Det är en trallvänlig musik, med sköna rytmer och toner från en minst sagt underhållande och samtidigt jordnära artist. Det är musik som är lätt att tycka om i samma stund man hör den. Inget man måste lyssna in sig på. Texterna är en annan sak dock. I alla fall för oss som inte behärskar varken mandinka eller wolof. Då kan det vara tryggt att veta att det han sjunger om är till nittio procent rörande barns rättigheter och hans resterande texter tar upp ämnen som fred, kärlek, respekt och traditioner från hemlandet.

Vi träffas hemma hos den familj han övernattar under sin vistelse här i Göteborg. Jaliba är i Sverige för att spela på två konserter som en del i hans Europaturné. Han har anlänt till Göteborg på torsdagseftermiddagen, med tåg från Köpenhamn, och redan på fredagen ska han hålla sin konsert här i Göteborg. Dagen efter ska han sedan vidare upp till Stockholm för att hålla sin nästa konsert. Så för att spara hans energi och göra intervjun så bekväm som möjligt så bestämmer vi oss för att ses där han övernattar. Redan innan jag hunnit hälsa på honom så slås jag av hur äkta och jordnära han känns. Han ser så sympatisk ut där han kommer gående i hallen och han är faktiskt ganska kort i sin storhet. När jag såg honom på scenen 2011 kändes han så enorm och mäktig. Jag antar att när man utövar sitt kall här i livet, så kan det få en att växa många centimeter på höjden.

Intervju med Jaliba 2
Intervju med Jaliba

Till en början pratar vi om hans uppväxt och hur han kom in på musikens bana. Jaliba berättar att han kommer från en griotfamilj, vilket innebär att de som släkte och familj värnar om och vårdar den muntliga historian av sitt land och sin kultur. Som son till en stor kora-spelare (den bortgångna Kebba Sunkung Kuyateh) och en sångerska (Aja Bakoto Mbye, också hon avliden) är det väl knappast konstigt att Jaliba själv kom att behärska koran som om vore han född med den i sin hand. Också Jalibas styvmor var sångerska och Jalibas farfar, Wandifeng Jali, var en stor kora-spelare. Han sägs ha varit den största kora-spelaren av sin tid. Kuyateh-släkten är, som man kanske kan förstå, en respekterad och aktad griotfamilj i Gambia och det var Jalibas pappa som lärde honom konsten att hantera koran. Koran är besläktad med lutan och harpan och det är Gambias nationalinstrument. Redan som 5-6 åring började Jaliba att spela instrumentet och hans pappa använde, faktiskt, också koran som bestraffningsmetod när Jaliba hittat på något fuffens. Istället för att bli uppläxad på den vanliga vägen så fick Jaliba, då han ställt till bus, sitta ensam i ett rum hela kvällen och öva på koran. Hans pappa kunde ge honom en melodi att öva på och så fick han sitta i rummet tills han kunde den. Detta var uppenbarligen en lyckad variant av bestraffning om man ser till vart det tagit honom idag. Det är ingen överdrift att kalla honom en stor musiker världen över, men framför allt i sitt hemland. Att Jalibas namn också betyder ”Stor Musiker” är ingen tillfällighet. Hans pappa har berättat att han fick en uppenbarelse att han skulle kalla sin son Jaliba. Inte ens Jalis egen mor vet något annat namn på honom. Även om den som döpte honom nog fick det egentliga namnet viskat i sitt öra, så är Jaliba det enda namn familjen vet och det enda namn han levt med. Både i skolan och arbetslivet, lik väl som i artistlivet.

Jaliba är född och uppvuxen i ett samhälle kallat Niamina Dankunku, som ligger ganska långt från Gambias huvudstad Banjul. Någon gång i slutet av 50-talet, troligen 1957, föddes pojken som skulle komma att bli den moderna tidens kora-mästare. Som barn spelade han för att han växte upp med det och det var enbart som hobby på den tiden. Han hade inte en tanke på att det skulle komma att bli hans yrke och försörjning. Nej, istället utbildade sig Jaliba till lärare och planerade att viga sitt verksamma yrkesliv till läraryrket. Men låt oss hoppa tillbaka lite i historien och prata lite om hans ungdom och skoltid.

Jaliba med radarband
Jaliba med radband

På 70-talet flyttade Jaliba till Banjul för att studera på gymnasieskolan Crab Island School och tog även sitt första jobb i en cold store. Från det gick han vidare till att få jobb i receptionen på det numera välkända Sunwing Hotell i Bakau. Men ganska snart började han istället att undervisa på grundskolan i Bakau och 1977 klarade han inträdesprovet till college som var hans biljett för att studera vidare till lärare. Han erhöll sitt lärarcertifikat 1979, men det kom han inte att ha mycket användning för. Under åren på högskolan bildade nämligen Jaliba sin första musikgrupp som han kallade ”Jaliba & the Kora Committée”. Medlemmarna i gruppen var allihop lärarstudiekamrater till honom och de kom att utveckla ett sound som många uppskattade. Deras första låt hette ”Tesito” och där sjöng de om vikten att sätta värde i hårt arbete och uppmuntrade alla gambier att arbeta hårt för att förbättra livet för sitt folk. Det var tack vare denna låt som gruppen och Jaliba gjorde sig ett namn i det offentliga. De spelade på tillställningar och dopfester överallt i områdena och till slut hamnade de också  i radion.

Under 80-talet började så Jaliba inse sin storhet inom musiken och nu är vi alltså tillbaka till tiden då han precis fått sin lärarlegitimation. Det är här och nu Jaliba, sin lärarlegitimation till trots, beslutar sig för att helt lägga läraryrket åt sidan till förmån för musiken. Hans lärarkollegor fortsatte dock att engagera sig i läraryrket och Jaliba formade då en ny grupp och det är nu ”Jaliba & The Kumareh Band” uppstår. En ny typ av kora-musik formas, med inslag av den internationella popmusiken och med budskap om uppfostran, utbildning och säkerhet för barnen. Plötsligt gör sig Jaliba känd även internationellt. Hans tid som familjeman tog också sina första stapplande steg under denna tid och 1983 föddes hans första av sex barn. Under den här tiden tilldelas han också en alldeles egen compound (En familjegård. Alltså mark där man byggt som en liten uteplats/gård med flera tillhörande bostadshus) i Brikama och flyttade dit med sin familj.

Jaliba med sina körtjejer/fruar

Nu har vi  tagit oss till 90-talet i Jalibas historia och han, tillsammans med sitt Kumareh Band, fortsätter att förena den antika musiken med den mer moderna med hjälp av sitt 21-strängade instrument. Under detta årtionde kommer han också att ta emot diverse priser, utmärkelser och gör sig ett stort namn i regionerna kring Gambia, Senegal och Guinea-Bissau. 1995 utsågs Jaliba till hedersmedborgare i just Guinea-Bissau, av den dåvarande presidenten Nino Viera. Detta firades stort och han tilldelades diplomatpass och fick också en bil i gåva. Under detta årtionde släpps också Jaliba & The Kumareh Bands debutalbum, Radio Kankang (1993). Ett album som sålde i mer än 15 000 exemplar. Året efter det släpper de ytterligare två album, Dajukah och Tissoli. Ytterligare fem album, varav ett live-album inspelat i USA, släpps under 90-talet och succéen är ett faktum.

Det blir nytt millenium och Jaliba & The Kumareh Band fortsätter att turnera ihop. Deras turnéer utökas och kommer att bli något av regelbundna turnéer, med årliga återkommande spelningar i diverse länder. Dessa turnéer åker de ut på än idag. Runt maj-juli befinner de sig oftast i USA, under augusti/september och ett par månader framåt är de ute på Europa-turné och från november/december är det tillbaka hemma på Afrikas soliga guldkust, där de ibland gör upp emot två konserter, per dag! Hur orkar de, undrar jag. Men det är ingen konst säger Jaliba. Visst har han blivit äldre och är inte lika vital nu som han en gång varit. Men publiken ger honom energi och det är de som får honom att fortsätta kväll, efter kväll, timme efter timme, år efter år. Det är ingen tvekan om att det är på hemmaplan han är som störst och trivs som bäst. I januari varje år håller han en bejublad konsert, till barnens ära, som vanligtvis drar runt 10 000 besökare. Nästa års tema för konserten är ”Minska Barnadödligheten”. Intervju med Jaliba 3Till följd av sitt engagemang för barnen och deras rättigheter utsågs han till Goodwill-ambassadör av UNICEF 2006 och det är något han är väldigt stolt över och sätter stor ära i. Jaliba sägs ge nästan hälften av vad han tjänar på sin musik till välgörenhet. Han har byggt skolor, vårdcentraler och religiösa centrum till det gambiska folket. Han är känd för sin generositet och sitt engagemang i sitt folk. Utöver utmärkelsen från UNICEF syns utnämnanden som t ex En Förlossningsklinik i Bansang som är döpt efter honom, ”Årets man” 2009 från gambiska journalisföreningen, Musikambassadör i Senegal 2006, Pan-Afrika Award i Ghana, Kulturambassadör för Gambia med tillhörande diplomatpass och Goodwill-ambassadör för ett dagsjukhus för barn vid Tallinding.

Jag får uppfattningen att hans absoluta favoritplats att spela på är på hemmaplan. Där har han stor publik och enorma klungor med åskådare. Folk strömmar in och en del vallfärdar för att se honom. Men även ute på sina turnéer verkar han trivas bra och återkommer som sagt till de flesta platser år efter år. En av hans absoluta favoritscener att spela på säger han är St Dennis i Paris, Frankrike. Dit återkommer han ofta och mycket gärna. I Sverige har han ännu inte upplevt någon jättestor publik. Men i Oslo däremot, som han i år tillsammans med Helsingfors avverkade helgen efter Sverige, brukar det bli mycket folk.

Jaliba Kuyateh på Europaturné 2013
Jaliba Kuyateh på Europaturné 2013

Jag frågar lite om hur det är att vara borta från familjen under så långa perioder. Jaliba menar att de flesta av hans barn nu har nått vuxen ålder och klarar sig bra själva, samtidigt som några familjemedlemmar till och med ingår i bandet. Bland annat en av hans bröder och två av hans tre fruar är medlemmar i The Kumareh Band. Kommer hans egna barn att bli koramsätare tro? Det är han inte säker på. Men han har självklart introducerat samtliga av sina barn för instrumentet och ett par av dem verkar faktiskt trivas med koran i sina händer. Det återstår alltså att se om vi kommer att få se ytterligare koramästare som går i sin fars fotspår och hyllas av stora artister som Youssou N’Dour och Viviane N’Dour. Nu senaste på Vivianes födelsedagsfirande i Dakar så deltog Jaliba och sjöng tillsammans med henne. Hon gjorde då klart för sina gäster att Jaliba har en röst få förunnad, med en melodisk klang och en otrolig ärlighet.

Vad säger då Jaliba själv, om sitt artisteri.
”Jo, västvärlden behöver höra mer av Jaliba”

Vi tackar Jaliba för att han tog sig tid ur sitt stressiga schema för att sitta ner och prata med oss och till våran och våra läsares ära avslutar han med att ta exklusiv ton…

”Kanske är detta varför ni är kända, för att ni är dykare. Gambia.nu. Jag tror jag gillar er med. Gambia.nu”

Nedan följer ett bildspel från Jalibas konsert i Göteborg, fredagen den 4 oktober, där Dembo TheRootsman var förband.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Undertecknad med Jaliba Kuyateh
Undertecknad med Jaliba Kuyateh
Kiqi Dumbuya
Kiqi Dumbuya

Skribent

Julia Fritzson
Julia Fritzson

Fotograf

Post Author: admin

Om du vill veta mer om våra skribenter, gå till fliken Redaktion.

7 reaktioner på ”Jaliba Kuyateh på besök i Sverige

Denna del omfattas inte av grundlagsskydd

Loading Facebook Comments ...