Oko Drammeh – The Man, The Myth, The Legend

oko drammeh 1Att möta Oko Drammeh på svensk mark för min intervju känns speciellt. Oko har visserligen besökt Sverige vid flera tillfällen tidigare genom åren, men jag är ändå glad att möta honom här för denna intervju.

Oko Drammeh har närmast blivit en legendarisk person när det kommer till gambisk kulturliv. Jag tror knappt jag har hört talas om en erkänd gambisk musiker där Oko inte har varit inblandad någon gång under personens karriär.

Oko´s mångåriga erfarenhet inom gambiskt kulturliv har naturligtvis bidragit till att han idag besitter enorma kunskaper om både dåtida och nutida kulturliv. Något som vid flera tillfällen slår mig under den långa intervju jag gör med Oko är att han besitter andra viktiga kunskaper än de kulturella och musikaliska.

Oko avslöjar gång på gång sina enorma historiska kunskaper också, vilket blir ett härligt komplement när han berättar om dåtida artister och händelser långt tillbaka i tiden.

Den långa och intressanta intervjun som pågår under nästan fyra timmar gör det också till den svåraste intervju jag genomfört. Oko´s generositet att dela med sig av sina kunskaper, minnen och glada skratt gör att jag skulle vilja göra kanske tio artiklar i stället för en. Jag ska ändå försöka begränsa mig.

Oko Drammeh är en mångsysslare av sällan skådat slag, men han titulerar sig helst som producent, vilket även är hans huvudsyssla, men med sitt skarpa intellekt blir jag inte förvånad över hans engagemang i gambisk kulturindustri, musikproducent för internationella festivaler runt om i världen, att förbättra lagen i Gambia för artisters copyrights, förena människor både över afrikanska gränser, men även över amerikanska och europeiska gränser.

jaliba kuyatehFör tillfället är Oko Drammeh i första hand på besök i Sverige för att promota Jaliba Kuyateh, som just nu är på turné och som vi nyligen fick en exklusiv intervju med. Oko vill lyfta fram en musikalisk sida av Jaliba som ännu är okänd för många. Jaliba Kuyateh´s skiva Kora Dance kan du läsa mer om HÄR!

Jaliba Kuyateh är den största koramusikern i Gambia idag och vår skribent Kiqi som nyligen gjorde intervjun med Jaliba fick ett mycket öppenhjärtligt och sympatiskt intryck av honom.

Det är med glittrande ögon Oko berättar om hur Banjul, Gambia´s huvudstad, befolkades, hur turismen som funnits länge i Gambia, fick uppleva något speciellt som till stor del försvunnit idag, när de besökte Gambia. När befolkningen ökade i Banjul, folk flyttade in från olika delar av landsbygden och började skapa sig ett liv i huvudstaden, så gjorde man det med ett kreativt skapande. Liv, glädje, musik och kultur blev en del av Banjul. oko drammeh 3

”We thougt we were so great and that we were the Stars and Kings”

We thougt we were so great and that e were the Stars and Kings, berättar Oko med ett stort leénde när han försöker beskriva den tiden. När folk flyttade in till staden, saknade de skalor. Kreativiteten blomstrade och den kulturella industrin såg inga begränsningar.

”In Banjul you can hear everything: traffic, birds singing, ocean-sounds. Pure culture. Broad scale of the gambian culture”

In Banjul you can hear everything: traffic, birds singing, ocean-sounds. Pure culture. Broad scale of the gambian culture, menar Oko entusiastiskt.

oko drammeh 4Med den inlevelse Oko berättar, är det lätt att känna vindslagen och höra palmbladens prasslande, den torra hettan på en innergård i ett compound mitt i Banjul när solen står som högst, höra vågorna skvalpa mot strandkanten, bilar tuta i trafiken och doften av färsk fisk och churay som blandas i näsborrarna. Det är en ynnest att få ha detta samtal med Oko Drammeh.

Vi kommer in på turismen.

”That time we did´nt have Boss-Lady”

That time we did´nt have Boss-Lady, säger Oko.

Uttrycket ”bosslady” är ett relativt nytt uttryck i Gambia som används på gatan, på marknaden till turister som vandrar omkring. Har man ett litet hum om den svarta historien så är det lätt att få en obehagskänsla för detta uttryck. Jag passar på att fråga Oko var detta nya påfund kommer ifrån? Oko förklarar att man uppfunnit ordet för att ”please the tourism”. Oko menar att det är ett uttryck som uppkommit genom folk som flyttat in till städerna från landsorten och som sedan spridits i landet. Ordet skapar en barriär och en ojämlikhet mellan befolkningen i Gambia och turismen.

Det går inte att ta miste om var Oko Drammeh har ärvt sitt breda och stora engagemang. Ya Arret Mboge, född i södra Banjul 1910, var Oko Drammeh´s mor, må hon vila i frid. Oko Drammeh´s far var Pa Kebba Landing Drammeh, civilingenjör vid Gambia Marine Department vid Wilberforce Street i Banjul. Må även han vila i frid.

Ya Arret Mboge, Oko Drammeh´s mor var en stark förkämpe för barns och kvinnors rättigheter och var även en förkämpe för social rättvisa och hon stred också för Gambia´s självständighet. Ya Arret Mboge hade även ett starkt engagemang för konst och kulturell verksamhet och arbetade aktivt för att sprida den gambiska kulturen utanför landets gränser, men också för att befästa den i Gambia. Hon var medlem i Gambias Muslimska kongress och hennes idéer var revolutionära och hon omdefinierade den traditionella synen på kvinnors roll i samhället.

Hennes engagemang för de fattiga i samhället var stort och hjärtligt och det är lätt att förstå var Oko Drammeh´s drivkraft och styrka har sitt ursprung.

oko drammeh 2

Oko Drammeh har också ett starkt engagemang för gambiska artisters möjlighet att tjäna pengar till försörjning på sin egen musik. Han har arbetat mycket för att de ska få ut copyright för sin musik som spelas, då de har svårt att tjäna pengar på sin egen musik. Oko har i allra högsta grad varit delaktig i att få igenom lagar i Gambia för att öka artisters kreativitet genom att de ska kunna få inkomster för sin musik.

Införandet av copyright innebär att 80% av det som spelas i media i Gambia, ska vara musik av gambier. Införandet arbetades fram av WIPO, World Music Property Organisation.

Lagen innebär också att endast legal musik får spelas i gambisk media. 2004 gick lagen igenom och den implementerades i april 2013. Oko Drammeh är även styrelseledamot i West African Copyright society.

Oko är mycket väl insatt i musikfestivaler runt om i världen. Han skapade The African Music Festival i Holland. Han har organiserat bland annat en Holländsk musikfestival under hela deras karriär, vilket är ca 30 år, sedan 1983. Oko var med och introducerade den första Afrikanska musikfestivalen i Hollywood, Los Angeles, USA, China och i de Karibiska öarna.

Redan som ung reste Oko runt på festivaler världen över. Han minns hur trött hans familj var på honom över att han lånade ihop pengar från familjen för att resa till och investera i olika festivaler, hur han sedan kom hem, lånade mer pengar som familjemedlemmar trodde var för att betala sina skulder, men i stället gick även de nya lånen till att resa runt och investera i nya festivaler. Oko skrattar när han berättar om dessa minnen och det är lätt att förstå att han levt för musiken och det kulturella livet både i och utanför Gambia, även om det också skapat konflikter inom familjen.

Oko´s förhoppningar och framtidsvision är att Gambias kreativa kulturindustri kommer att bli mer ekonomiskt fördelaktigt för landet än turismen och jordbruket.

Oko´s planer för den närmsta tiden från det som nu är kvar av 2013 och under det kommande året 2014 är följande:

  • En dokumentär om Oko´s liv och hur han har samordnat musikaliska produktioner och andra produktioner tillsammans med fallna hjältar såsom Johnny Secka, Ifangbondi Band, Djibril Jobe Mambetty, Ousman Sembene med flera. Johnny Secka har bland annat arbetat med Jackson Five och James Brown.
  • En TV-dokumentär om Music Festival of Holland. 
  • Oko kommer även att resa runt på olika festivaler i Europa.
  • Två andra filmer som ska spelas in i Senegal. Den ena har redan påbörjats.
  • The Gambia Business Award, som ska stimulera gambisk ekonomi genom ett stort event till gambiska pristagare så gambiska yrkesmusiker kan bli erkända och prisbelönade som ett certifierat erkännande.
  • Gambias bidrag till Sverige på ett storslaget vis.
  • Oko är lite hemlighetsfull när det gäller svenska projekt, men antyder ändå att det inte är omöjligt att han skapar en afrikansk musikfestival här i Sverige i framtiden…

Slutligen vill jag tacka Oko Drammeh för den långa intervjun, den glädje och entusiasm som han visar över att få dela med sig av sin historia, av sina kunskaper och för att jag fått uppta så mycket av hans tid för tidningen. Varmt tack, Oko och med våra varmaste lyckönskningar för framtida planer och engagemang.

oko drammeh 5

Kontakta Oko Drammeh:

Mail: drammehoko@gmail.com

Facebook

Twitter

Oko Drammeh (Hemsida)

Sotokoto (TV-kanal)

African Music Festival

Tidigare har vi nämnt Oko i vår artikel om musikern Maudo Sey efter hans bortgång tidigare i år.

fatou touray

Post Author: admin

Om du vill veta mer om våra skribenter, gå till fliken Redaktion.

1 reaktion på ”Oko Drammeh – The Man, The Myth, The Legend

Denna del omfattas inte av grundlagsskydd

Loading Facebook Comments ...